förlovade .

12 juli 2011 . 12/7-2011 . 2011.07.12 .

Dagen då vi tog ett stort steg i vårt förhållande och förlovade oss.

Sandra Hjärta Daniel

Många ville veta hur det gick till, varsågoda:

Tisdagen den 12 juli 2011, dagen då vi hade varit på Kolmården.
Det var även dagen då det var 4½ år sedan vi blev tillsammans.
På vägen hem från Kolmården så stannade vi och köpte en liten flaska Asti Martini som vi hann kyla en liten stund i vår lilla kyl på hotellrummet. Vi kunde inte bestämma oss var vi skulle gå och äta denna speciella kväll. Vi letade på internet och i vår lilla guidebok som vi hade hittat på hotellet, men hittade inget som vi fastnade för.
Så vi tänkte att det fick bli vad vi hittade.

Hand i hand gick vi längs strömmen, jag med ringarna i väskan och Daniel med en filt, bubbel och två vinglas i plast i en påse. Vi hade läst om ett ställe som såg mysigt ut så vi tänkte först gå bort och se om man behövde boka bord, men dom stängde tydligen redan klockan åtta, konstigt nog.
Så vi bestämde oss för att gå tillbaka till en mysig gräsplätt som låg ganska nära vårt hotell och sätta oss där. Det var nästan det enda stället där det inte fanns några träd som stod i vägen för solen.
Vi bredde ut filten, korkade upp bubblet och skålade.
Sen trädde vi på varandra ringarna och vips så var vi förlovade.

Vi satt kvar och myste en stund innan det var dags att leta upp en restaurang.
Det blev nästan det första stället vi gick förbi. En thailändsk restaurang, Golden Bangkok tror jag den hette om jag inte minns helt fel. Supergod mat hade dom, och man fick hur mycket mat som helst.
Sen blev det mysig promenad tillbaka till hotellet..

LCHF pannkakor .

Detta blev min lunch idag!

Recept hittat här.

LCHF-bröd .

Update: Jag har tillsatt lite salt också nu när jag har bakat det igen. Blir ännu godare!

Filmer från Kolmården .

Björnarna på Safarituren

Törstig elefant

Delfinshowen

Björnungarna

Norrköping 11-13 juli 2011 .

Jag och Daniel har haft en supermysig minisemester i Norrköping med mys, god mat och dryck, fint väder, besök på Kolmården och mysiga promenader. Tack älskling!

11 juli.
I måndags morse tog vi gamla bettan och körde upp till Norrköping. På vägen stannade vi bland annat till vid Bergs slussar där Göta kanal går igenom. Sjukt häftigt!

När vi kom fram till hotellet så slängde vi bara in våra väskor och sen gav vi oss ut på stan för att äta lunch och kolla runt lite i staden, som förövrigt är en riktigt fin stad med mysiga gator, fina hus och en stor kanal som går genom hela staden. Sen blev det lite mys och en powernap på rummet innan vi gav oss iväg för middag på Texas Longhorn. Kvällen avslutades med en mysig kvällspromenad.

12 juli. Startade dagen med en rejäl frukost innan vi satte oss i bilen mot Kolmården! Vi var så exalterade att vi var där 30 minuter innan dom öppnade haha. Vi gick nästan direkt mot Safari-hörnan. Förr har man åkt bil, men nytt för i år var en linbana (exakt likadana kabinliftar som finns i alperna, fast istället för glas så var det galler runt varje kabin) där man åkte runt ovanför djuren i ungefär en halvtimme. Det var jättecoolt! Av någon anledning så stannade liften när vi var precis ovanför några björnungar som busade och brottades. Riktigt häftigt!

Efter safarituren gick vi runt och tittade på de olika djuren innan det blev dags för en av dagens höjdpunkter: Delfinshowen! Herregud vilka underbara och fantastiska djur! Hade gåshud i princip hela showen. Mitt drömyrke: delfinskötare! Det var "Markoolios delfinshow" vilket betydde att de bara spelade Markoolios låtar till showen, låter lite konstigt, men det passade faktiskt sjukt bra.

Efter showen gick vi till Kulmården (där man får gå in till getter, får och grisar), för jag ville så gärna klappa getbarnen. Sååå söta! Och sen var det dags för en annan höjdpunkt: björnarna! Vi stod nog där i minst en halvtimme och tittade på en björnmamma och hennes tre ungar som sprang omkring och busade, badade och klättrade i träd. Såååå söta!

Sen var det dags för en sen lunch innan vi åkte hem till hotellet, man blev ganska trött av att springa upp och ner i alla backar. Det finns inte mycket platt mark inne på Kolmården. Tyckte synd om alla småbarnsföräldrar som drog omkring på vagnar hela dagen.

Kvällen avslutades med thailändsk mat och efterrätt på Restaurang Golden Bangkok med riktigt, riktigt god mat, och sen blev det en liten kvällspromenad tillbaka till hotellet i det underbara vädret. Vi hade verkligen tur med vädret, sol och varmt hela tiden!

13 juli. Direkt efter frukosten så satte vi oss i bilen och körde hem till Skåne igen.

Ven .

Idag var det dags för årets tur till Ven med släkten!
Förövrigt en perfekt start på semestern!
Det blev en riktig heldag, 10.00 gick båten från Landskrona, och 18.15 tog vi båten tillbaka till fastlandet.
Vi hade perfekt väder och cyklade, solade, badade och åt gott.