Oasis of the Seas, fredag 21 januari - dag 8

Fredagen var vår sista dag på båten så vi låg vid poolen och slappade. Pappa och Daniel försvann bort till Flowridern. Innan vi åt lunch så var det dags för Captain's Corner. Kaptenen visade en liten film och berättade lite om båten, och sen fick folk fråga lite allt möjligt. Kaptenen var riktigt rolig faktiskt, skämtade och hade sig. Lunch på Windjammer, solade för sista gången och sen var det dags att börja packa..

De had anordnat ett lite Farewell Party på Royal Promenade med dans och musik. Efter det tog vi en promenad i Central Park innan vi åt vår sista middag på kryssningen. Sen spelade vi en air hockey-turnering, jag vann (igen)! Tog sen en sista runda uppe på däck innan vi gick och lyssnade på karaoke nere i en av barerna.

Oasis of the Seas, torsdag 20 januari - dag 7

Hela torsdagen var vi på havet. Vi låg uppe på soldäck där det var jättevarmt, så blev ganska mycket badande. Pappa och Daniel provade på att surfa i Flowridern, de var superduktiga båda två. Vid lunchtid åkte jag och Daniel skridskor och efter det gick vi upp till vår balkong och tittade på Männens magplasktävling som pågick i Aqua Theater. Efter det blev det lunch på pizzerian. Till efterrätt delade jag och mamma på en Red Velvet Cupcake.

Sen gick vi upp och solade igen. Efter ett tag försvann pappa.. Vi hittade honom vid Flowridern, han hade åkt två gånger redan och stod i kön för att åka en tredje gång. Åt lite nachos på Wipeout och sen kollade vi lite på en parad som de hade nere på Royal Promenade innan vi gick upp och gjorde oss iordning för kvällen.

Det var Formal night igen, alltså skulle vi vara finklädda. Först blev det en fördrink på Royal Promenade och sen 3 rätters middag. Efter middagen såg vi en akrobatikshow som hette Come Fly With Me som var riktigt bra med massa sång, dans och akrobatik. Kvällen avslutades med ett disco som ABSOLUT anordnade i Solarium längst fram på båten.

Oasis of the Seas, onsdag 19 januari - dag 6

Onsdagen spenderades på St. Maarten. Vi hade bokat en snorkelutflykt, men när vi kom av båten så berättade guiderna att det var jättdålig sikt i vattnet just den dagen, så vi fick avboka den om vi ville och få alla pengar tillbaka. Så det gjorde vi. Inte så kul att betala massa pengar och så inte se några fiskar överhuvudtaget.

Så istället så tog vi en water taxi till en strand där vi solade och badade i några timmar. Pappa och Daniel blev lite rastlösa, så dom gick och hyrde vars en jetski och körde runt i en halvtimme. Pappa trillade av och tappade sina solglasögon, så efter det så fick vi gå in i stan och handla ett par nya till honom.

Efter ett tag började det regna, det höll på i kanske 10 minuter, och efter det så blev det jättevarmt. Så vi gick tillbaka och la oss på stranden. Innan vi skulle ta water taxin tillbaka till båten så gick pappa och Daniel iväg och köpte Absolut Vodka. 2 stycken 1 litersflaskor för $ 15.99. Billigt = nöjda killar!

Tillbaka på båten så åt vi lunch på Johhny Rockets och sen badade vi bubbelpool. Efter det blev det lite shopping nere på Royal Promenade. Klockor och smycken för $ 10 styck. Jag köpte en klocka och ett armband. Kvällen avslutades på Windjammer med buffé.

Oasis of the Seas, tisdag 18 januari - dag 5

Tisdag morgon anlände vi till St. Thomas. Vi hade bokat en utflykt till Magens Bay som finns med på topp 10-listan över världens vackraste stränder. Vi skulle åka i en safaribuss (inga dörrar och fönster, utan öppet på sidorna). Hon som körde verkade lite förvirrad, hon pratade i en mikrofon men vi hörde knappt hälften av vad hon sa. Vi stannade på två olika utsiktsplatser på vägen dit. När vi var på väg från den sista utsiktsplatsen och hade kört en liten bit så bara small det till. Då hade vår buss och en annan typ likadan buss kört in i varandra. Eller vårt tak som stack ut en bit hade tagit i den andra bussens tak. Vi blev fast där en stund, men efter ett tag kunde vi köra vidare och tillslut kom vi fram till stranden.

Vi solade och badade och hade det riktigt härligt. Vi såg massa leguaner som kröp omkring bland träden och på en gräsmatta. Som tur var så kom dom inte ner på stranden, dom är ju ändå ganska stora..

Efter några timmar åkte vi tillbaka in till centrum där Daniel köpte ett par solglasögon. Sen tog vi en taxi tillbaka till båten. Efter lite lunch solade och badade vi uppe på pooldäcket.

På kvällen åt vi buffé på Windjammer och efter det visade dom Grease på stora skärmar nere i Aqua Theater. Efter det så spelade jag och Daniel Air hockey (jag vann) och sen gick vi fram till fören och la oss i sköna loungestolar.

Oasis of the Seas, måndag 17 januari - dag 4

Måndagen spenderades på havet. På förmiddagen var det lite molnigt, och det kom nog ungefär 20 droppar regn haha. Men sen blev det mest sol med några enstaka moln. Det blåste också en del, men det var nästan tur att det gjorde det, för annars hade det nog blivit alldeles för varmt att ligga på pooldäcket och sola.

Efter lunchbuffén på Wipeout så klättrade Daniel och pappa på klätterväggarna, och så kollade vi lite på de som surfade på Flowridern. Sen la vi oss vid poolen igen. Sen blev vi hungriga (igen haha) så vi gick och åt lite pizzaslice.

Efter att vi hade tagit det lite lugnt på rummet och hade gjort oss iordning så var det dags att kolla på vattenshowen Oasis of Dreams i Aqua Theater. Den var sådär. De som var med var jätteduktigt och hoppade från höga trampoliner och så, men man fattade inte själva "historien" och den var lite flummig.

Sen var det dags för middag. Det var Italian night, så helt plötsligt började alla kyparna dansa runt borden och sen sjöng dom också.

Oasis of the Seas, söndag 16 januari - dag 3

På söndag morgon anlände vi till Nassau, Bahamas huvudstad. Det låg 3 andra kryssningsfartyg i hamnen samtidigt som oss. Vi tog en taxi ut till ett ställe som heter Atlantis Paradise Island där de hade massa fiskar, hajar och rockor. Sedan gick vi hela vägen tillbaka in till staden där vi gick och tittade lite innan vi gick på båten igen och åt pizzaslice på Sorrento's.

Sedan la vi oss vid poolen, men det var lite molnigt och blåsigt så jag och Daniel tog en liten runda på båten. Daniel gick och var sugen på nachos, och helt plötsligt hittade vi en bufférestaurang vid poolen som hette Wipeout där de hade just nachos. Så vi satt där en stund och sen gick vi bak till aktern och tittade och sen gick vi ner till Rising Tide Bar som är en bar som rör sig mellan tre däck, fast den stannar bara på två. Vi gick på nere på Royal Promenade och sen åkte den upp till Central Park och sen ner igen. Ganska häftigt faktiskt!

Sedan var det dags att göra sig iordning. Det var Formal night, vilket innebär att man skulle vara uppklädd. Killarna i kostym/smoking och tjejerna i fina klänningar. Vår kapten höll ett litet tal för oss och sen gick vi ner till restaurangen och åt 3 rätters middag. Efter middagen var det dags att gå på musikal: Hairspray. Den var riktigt bra, och de som var med var riktigt duktiga både på att sjunga och dansa.

Oasis of the Seas, lördag 15 januari - dag 2

Vi skulle bli hämtade av en transferbuss som skulle ta oss till hamnen, men innan dess åt vi frukost och sen gick vi ut och solade lite vid poolen. Mellan 11.45-12.00 skulle bussen komma, men den kom inte förrän efter klockan ett tror jag. Men men, till slut var vi på väg till vårt enorma kryssningsfartyg Oasis of the Seas. Det var en jättesmidig incheckning där vi fick våra Seapass som vi under hela veckan använde som nyckel till rummet och som kreditkort till att betala allt på båten. Det användes alltså inga kontanter alls på båten.

Vi gick runt och kollade läget och sen åt vi buffé på Windjammer Marketplace där dom hade hur mycket mat som helst. Vid 4-tiden var det dags för Guest Assembly Drill (alltså en övning hur man ska göra vid nödsituationer). Efter det så avgick båten från hamnen. Jag tror att det var 7 stycken kryssningsfartyg som skulle iväg ungefär samtidigt, så det var riktigt häftigt att se alla dessa stora båtar.

Sen gick vi till rummen och packade upp och gjorde oss iordning. Innan vi skulle gå och äta middag så knackade vår Stateroom Attendant (städare) på och pratade lite. Riktigt härlig kille. Alltid jätteglad och rolig.

Oasis of the Seas, fredag 14 januari - dag 1

Vi vaknade vid 4-tiden på morgonen och körde hemifrån vid 5. Vi körde över till Kastrup, så pappa fick först lämna av oss vid incheckningen och sen köra bort till långtidsparkeringen. När vi nästan var framme i kön till incheckningen så kom Sebbe och Emelie gående, de skulle till London över helgen. Lite kul att vi skulle flyga med en timmes mellanrum samma dag, det är ju inte direkt varjde dag man är ute och reser!

Klockan 9 lyfte vårt plan som skulle ta oss till Newark Liberty Airport, New York. Det tog ungefär 7-8 timmar om jag inte minns fel, och jag och Daniel hade tur som fick en hel rad med tre platser för oss själva. Så vi kunde sträcka ut oss lite, riktigt skönt! På Newark fick vi sen vänta i 6 timmar på vårt plan som vi skulle flyga med till Fort Lauderdale i Florida där vi skulle bo på ett hotell natten till lördagen. Resan "dörr till dörr" tog nästan 24 timmar, men det var lätt värt det!

1 177 .

Har suttit och gjort collage från kryssningen hela eftermiddagen/kvällen/natten haha.
Hur många collage det blev? 67 stycken! Och då har jag ändå bara använt en bråkdel av bilderna haha.
Sammanlagt har vi tagit 1 177 bilder och 85 filmer.

Börjar lägga upp bilderna imorgon!

Karibien .

Nu har jag kommit hem från en helt underbar vecka på kryssning i Karibien.

snabbgenomgång .

Nytt år, nya tag med bloggen kanske!?
Tänkte ge er en liten snabbgenomgång av december, om ni är några som fortfarande är inne och läser? :)

Julfest med jobbet på Elmia i Jönköping!